SŽ rijtuigen
Geplaatst door Ernst-Jan in Materieel op 20 april 2014Hier is informatie te vinden over rijtuigen van de SŽ (Slovenske železnice ), oftewel de Sloveense spoorwegen
Het rijtuigpark van Slovenië bestaat uit rijtuigen die van de Joegoslavische spoorwegen JŽ-ЈЖ zijn overgebleven. Doordat het Sloveense rijtuigpark in de 10-daagse oorlog weinig schade had opgelopen zijn hier, net als in Kroatië geen buitenlandse rijtuigen te vinden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bosnië en Servië.
Wat wel opvalt is dat rijtuigen soms heel erg zijn gemoderniseerd. Rijtuigen uit Poolse (en Joegoslavische licentie) productie zijn hier nog heel erg gemoderniseerd. En dan geen grote aantallen, maar slechts enkele stuks. Slovenië heeft daardoor een leuk gevarieerd rijtuigpark.
Lijst met Sloveense rijtuigen
Ik probeer de materieellijsten zo uitgebreid, actueel en correct als mogelijk te laten zijn. Aanvullingen en correcties zijn altijd welkom. In de lijst staan ook links naar de rijtuigtypes die ik gefotografeerd heb, dezelfde links als hieronder vermeld staan. Deze leiden naar de betreffende set op mijn Flickr account, waar al mijn Sloveense sets in een aparte zogenoemde collection staan.
03-11 Cs (980)
2-assig rijtuigje afkomstig van de Südbahn. Onderdeel van de 2-assige rijtuigstam met welke het Sloveense spoorwegmuseum rijdt.
03-11 Cs (990)
2-assig rijtuigje uit Oostenrijkse productie. Museumvoertuig uit het bestand van het spoorwegmuseum in Ljubljana, niet dienstvaardig.
03-12 Cs
2-assig rijtuig. Onderdeel van de 2-assige rijtuigstam met welke het Sloveense spoorwegmuseum rijdt.
10-90 Aeelmt
Oorspronkelijk besteld voor de ‘Sava’ (expresstrein Ljubljana-Zagreb-Beograd, alleen met 1e klas rijtuigen) werden deze rijtuigen na de Sloveense onafhankelijkheid uiteindelijk verbouwd tot AB rijtuigen, geschikt voor internationaal verkeer.
19-00 Al
Het enige volledige 1e klas rijtuig van Slovenië. In de jaren ’90 verbouwd met schuifdeuren maar heeft bij deze verbouwing zijn schuiframen behouden.
20-00 Bl
Tweede klas rijtuigen, bedoeld voor binnenlands verkeer.
20-00 Bl (met schuifdeuren)
Tweede klas rijtuigen, in de jaren ’90 verbouwd met schuifdeuren maar heeft bij deze verbouwing zijn schuiframen behouden.
20-09 Bl
Tweede klas rijtuigen, bedoeld voor binnenlands verkeer.
20-70 Beelm
Tweede klas rijtuigen, in de jaren ’90 verbouwd met schuifdeuren en airco. Geschikt voor internationaal verkeer.
20-70 Bl
Tweede klasrijtuigen, geschikt voor internationaal verkeer.
20-70 Bl (met fietsruimte)
Rijtuigen serie 20-70 waarvan 2 coupé’s verbouwd zijn voor fietsvervoer, geschikt voor internationaal verkeer.
24-09 Baat
Een 2-assig wagentje waar er nog 2 van gebruikt worden voor de Autotreinen die vanuit Bohinjska Bistrica rijden. Een gelast rijtuig van na de 2e wereldoorlog welke nog vrij laat doorgebouwd zijn in Joegoslavië.
31-00 ABlm
Gecombineerd eerste en tweede klas rijtuigen, verbouwde rijtuigen van het Pafawag ontwerp. Naast Pafawag heeft ook GOŠA deze rijtuigen in licentie gebouwd. Deze rijtuigen zijn een van de weinige 26,40m rijtuigen van Slovenië.
38-00 ABl
Gecombineerde eerste en tweede klas rijtuig, verbouwde rijtuig van het MÁV Dunakeszi Fömühely ontwerp. Naast MÁV Dunakeszi Fömühely heeft ook GOŠA deze rijtuigen in licentie gebouwd. Deze rijtuigen zijn 22,60m lang.
38-10 ABl
Gecombineerd eerste en tweede klas rijtuig, verbouwde rijtuig van het MÁV Dunakeszi Fömühely ontwerp. Naast MÁV Dunakeszi Fömühely heeft ook GOŠA deze rijtuigen in licentie gebouwd. Deze rijtuigen zijn 22,60m lang.
39-00 ABl
Gecombineerde eerste en tweede klas rijtuigen, alleen voor binnenlands verkeer.
39-70 ABeelm
Gecombineerde eerste en tweede klas rijtuigen, in de jaren ’90 verbouwd met schuifdeuren en airco. Geschikt voor internationaal verkeer.
39-70 ABl
Gecombineerde eerste en tweede klas rijtuigen, geschikt voor internationaal verkeer.
39-70 ABl (met fietsruimte)
Rijtuigen serie 39-70 waarvan 2 coupé’s verbouwd zijn voor fietsvervoer, geschikt voor internationaal verkeer.
39-90 ABeelmt (ex Aeelmt)
Verbouwd uit Aeelmt rijtuigen zijn dit samen met de WReelmt de modernste rijtuigen van de Sloveense spoorwegen, geschikt voor internationaal verkeer.
85-70 WRl
Verbouwd 2e klas rijtuig, nu restauratie, geschikt voor internationaal verkeer.
87-20 WRl
Restauratierijtuig, verbouwd rijtuig van het MÁV Dunakeszi Fömühely ontwerp. Naast MÁV Dunakeszi Fömühely heeft ook GOŠA deze rijtuigen in licentie gebouwd. Deze rijtuigen zijn 22,60m lang. Inzet in museumtreinen en facultatief regulier vervoer. In CIWL kleuren gespoten.
87-30 WRl
Restauratierijtuig, verbouwd rijtuig van het MÁV Dunakeszi Fömühely ontwerp. Naast MÁV Dunakeszi Fömühely heeft ook GOŠA deze rijtuigen in licentie gebouwd. Deze rijtuigen zijn 22,60m lang. Geschikt voor internationaal verkeer.
87-90 WReelmt
Oorspronkelijk besteld voor de ‘Sava’ (expresstrein Ljubljana-Zagreb-Beograd, alleen met 1e klas rijtuigen), geschikt voor internationaal verkeer.
88-00 WRl
Restauratierijtuig, in 1994 verbouwd voor de ‘Pohorje ekspress’. Bedoeld voor binnenlands verkeer.
93-00 Uas-zz (661) ‘Karavanke’
Tunnelreddingrijtuig, gestationeerd in Jesenice.
95-00 Dls
Bagagerijtuig, geschikt voor internationaal verkeer.